הפרשה המטלטלת של העברת כל תלמודי התורה של חסידות בעלזא לידי משרד החינוך, ממשיכה להסעיר את כל הציבורהחרדי. ולמרות שחלף זמן ניכר מאז התחולל הדבר, עדיין שוררת התעניינות ודאגה בציבור החרדי ביחס למאורע מסעיר וחמור זה. ולא בכדי, מפני שמלבד חורבן חינוכם של 9000 ילדי חמד – הרי שצרה זו אינה רק צרתם של אותם אלפי ילדי תשב"ר הטהורים אלא צרת החינוך החרדי כולו.
ככל שעובר הזמן וגורמי השלטון כמו גם שותפי ההסכם 'מבפנים' מופיעים ברבים ומדווחים על התהליך, מתגלים רובדים נוספים ועמוקים של גודל הסכנה בצעד חמור זה.
ב"יום עיון" שנערך בחודש האחרון, הסבירו שושביני המהלך כיצד נרקם ההסכם המחפיר מול משרד החינוך, מה הם היעדים, ומה מתוכנן לשלבים הבאים.
הכינוס המדובר התקיים במסגרת הכנס השנתי של ׳המכון הישראלי לדמוקרטיה׳ תחת הכותרת "התכנית לחברה החרדית בישראל", כשמרבית הדוברים נמנים על השורה הראשונה של מהרסי ומחריבי הציבור החרדי, משת׳׳פים ורפורמיסטים ידועים, סוכני שינוי ואדריכלי שינוי, שהתיישבו יחדיו סביב שולחן עגול עם פקידי ממשל שונים, "כדי להעמיק מבט על המגזר החרדי ולנתח את תהליכי השילוב הדינמיים המתחוללים בציבור החרדי". אחד הנושאים המרכזיים שתפסו את תשומת ליבם, היה כמובן "מתווה בעלזא". כשהכוונה לרפורמת החינוך של חסידות בעלזא, שנחתמה לאחרונה בין משרד החינוך לועדת החינוך של חסידי בעלזא ביוזמתם של ח"כ משה (קינלי) טור-פז ממפלגת 'יש עתיד', ויונתן רייס חסיד בעלזא, יוצא צבא ומייסד רשת מוסדות ההסדר-החרדי ׳חדוותא׳.

במהלך הכינוס נחשפו נתונים חדשים ומסעירים בנוגע לתוכנית זו, והתברר בצורה ברורה, כי אין המדובר בתוכנית נקודתית הנוגעת לתתי"ם של בעלזא, אלא זוהי "תוכנית אב" להחרבת החינוך החרדי כולו באופן מושלם, ה"י היל"ת. בראשית הכינוס הציג המנחה את השושבינים למהלך, ואמר: אני רוצה להודות על האפשרות לקיים שיחה עם שני השושבינים הראשיים של המהלך הכי חם באיזור. אני קודם כל רוצה לברך את יונתן רייס שהוא ראש ׳ישיבות ההסדר חדוותא׳ ויוזם המתווה של משרד החינוך למוסדות הפטור, וגם חסיד בעלזא, וכן את ח׳׳כ משה טור-פז ממפלגת ׳יש עתיד׳, יוזם תוכניות לשילוב חרדים בחברה הישראלית, שהנושא חם וקרוב לליבו׳.
לאחר ה'ההתפארות' של חורשתי רעתינו, בשתי הדמויות שהגיעו ל'הישג' העצום מבחינתם, פתחו הללו את פיהם, ואו אז יצאו התוכניות הזדוניות בצורה המפורשת ביותר.
חה׳׳כ משה טור-פז הציג את המטרה הבסיסית מצידו לביצוע המהלך החמור, וחשף את המזימה הזדונית במלואה. וכך אמר: "מה שכואב לי זו הלכידות החברתית שלנו. בעיניי, האיום הכי גדול לחברה הישראלית זו ההתפרקות שלה לתתי שבטים, וחוסר התקשורת ביניהם". על פי הדברים הברורים של טור-פז מתברר, כי את התוכנית אותה הוא הוביל בשתי ידיו, לא ביצע מתוך צורך כלשהו 'להחכים' את הילדים החרדיים, אלא מתוך מזימה ברורה לערב ולבולל את הילדים החרדיים עם הילדים החילוניים! הכל איפוא מונח על השולחן בגלוי ובפומבי. לא עוד תירוצי הסרק של לימודי ליבה מתוך דאגה לעוני של החברה החרדית מרובת הילדים וכדו׳, אלא רצון מפורש להביא לאיחוד החברה הישראלית על כלל מגזריה השונים, תוך הפלת חומות ההתבדלות. כיבוש ערמומי: ”ממלכתי חרדי" – שאינו רשמי
ואז הגיע תורו של יונתן רייס, המשת"פ מבפנים, אשר חשף הוא את המזימה שנעשתה במהלך זה, של הפיכת החינוך החרדי ל"חינוך ממלכתי" בערמומיות שאין כדוגמתה, וכך הוא מספר: "הגעתי למשרד החינוך ואמרתי דבר מאוד פשוט. – כל היום דנים, תיכנסו לממלכתי-חרדי, או לא תיכנסו. זה לא רלוונטי כי על המהות אין שאלה. השאלה היא רק על העצמאות. דלית שטאובר – מנכ״לית משרד החינוך – אמרה לי שברגע שהיא גילתה נכונות וזיהתה גוף מרכזי שמוכן להתקדם אל היעד, אז היא תפסה יוזמה ואמרה תהיו ב"פטור", תגיעו לאותו יעד, וכך נתקדם". כאן גילה דובר החסידות סודות כמוסים מחדרי הדיונים עם "חורשי רעתינו" פקידי משרד החינוך. הוא חושף שהפקידות החילונית הכפרנית הפצירה בהם לאחר שהם הסכימו על מתווה החינוך – שייכנסו ל"ממלכתי חרדי" (חסידי) אבל הוא בלשונו המושחז יש לו תשובות מוחצות לכל שאלה. הוא מתגונן: "זה לא רלוונטי כי על המהות אין שאלה". נכון הוא דובר אמת, על המהות דהיינו על התכנים המרובים בכמות ובאיכות הם כבר הסכימו שייכנסו לתתי"ם, לליבות ומוחות ילדי חמד הרכים והטהורים. והשאלה היא רק על ה"עצמאות"!… כאן הוא מגלה שכל הרצון להיכנס תחת רשת "החינוך העצמאי" היה כדי שעטרת ה"עצמאות" תגן עליהם מפני הביקורת הציבורית. וכאשר זה לא עלה בידם אז הוא התחנן "תשאירו אותנו תחת המטרייה של "מוסדות פטור" ובהיות ששם הפיקוח הוא יותר קטן מאשר במוסדות ה"מוכרים" אז הביקורת הציבורית לא תתרומם. אבל תוך כדי דיבור הוא מתלהב ומצטט את דברי המנכלי"ת שמגלה שאין כל משמעות תחת איזה מעמד ישארו מוסדות בעלזא, תחת "פטור" או "מוכר" כפי שהיא הכריזה: "העיקר זה שיש כאן גוף מרכזי שמוכן להתקדם אל היעד, תהיו ב"פטור" תגיעו לאותו יעד וכך נתקדם". אכן כן, הם מספרים לציבור שהם ביקשו עצמאות כזו או אחרת אך לא מובן כיצד פיקוח קפדני על לימודי חול משודרגים בכמות ובאיכות ניתן לכנות 'עצמאי'?!
* * *
השושבין חובש הכיפה הסגורה מ‘יש עתיד‘‘ השלים אחריו את הערמומיות של המהלך הזדוני, ואמר: "לפני כמעט שנה הגיעו אליי שבעה מנהלי מוסדות, כל אחד מהם מייצג כמה מוסדות, תלמודי תורה וישיבות קטנות, בעיקר מבעלזא. הם באו ואמרו: אנחנו רוצים שינוי, אנחנו מקבלים מעט כסף – אנחנו מייצגים 9000 תלמידים חרדים. בכיתות א׳ עד י״ב. ואנחנו לא באים לעשות ׳פוילע שטיקים׳. הקדשנו חלק מהזמן רק כדי לוודא שהם לא באו לעבוד על המערכת".
בהמשך חשף את השואה הנוראה שנגרמה מתוכנית זו למוסדות החרדיים, ואמר: "בכירים חרדים נוספים הגיעו אלי ואמרו ׳גם אנחנו רוצים ואולי יש לנו רעיון יותר טוב׳. כלומר, הגיע גוף לא פחות גדול מבעלזא ואמר לנו גם אנחנו יודעים לעשות את זה, ומדוע שאנחנו לא נעשה זאת"…
לא יאומן גודל הסכנה הנוראה, כאשר נוכחים אנו מפיו של שושבין ההסכם כי אכן אשר יגורנו בא ומנהלים נוספים לוטשים עיניים לתקציבים המוגדלים ומגששים את הדרך לכניעה מוחלטת והחדרת "תכנית הליבה" לת"תים החרדיים.
טור פז מסכם את תכנית השוד והחמס: "אם נעשה את המהלכים הללו, החברה החרדית תשתנה מן הקצה אל הקצה. למודרנים יש את הממלכתי-חרדי. למיינסטרים את מתווה בעלזא של ׳תקצוב תמורת הישגים׳. לכל השאר תהיה תכנית התמריצים שתינתן ישירות להורים".
יצויין, שרייס נפל לצבא בעקבות גזירת הגיוס, מאחר שיצא לחו"ל לצורך פרנסה לפני גיל הפטור. כשחזר, ישב בכלא מספר פעמים, עד שנשבר ונפל לצבא. רייס שהינו בן להורים חוזרים בתשובה, חזר לשורשיו, ורק בחיצוניותו ממשיך להופיע בהופעה חרדית. אך כפי שרואים כאן מתוך דבריו, הינו חבר לכל היוזמות הנוראיות לשינוי פני החברה החרדית.